Sjatspiser og sjatsover

27. oktober 2021

Alder:
4 mdr.

Sjatspiser og sjatsover

Hej Helen

Min dreng sover fint om natten. Gerne 5-6,5 time + 3-4 timer. Hvorefter han så nogle gange ammer lidt hyppigt tidlig morgen. Men så starter "balladen" med amninger ofte hver time og sover så kun 3 x 1/2 time om dagen. Han nægter (oftest) flaske og vil heller ikke tage grød.

Jeg har suppleret med hvad der svarer til ca. 1-1½ flaske i døgnet fra han var ca 1 måned gammel, og for ca. 3 uger siden er han begyndt at afvise flaske, så han kun bliver suppleret med måske 30 ml i døgnet. Han har ikke taget på i 3 uger. Jeg har forsøgt med grød. Det gik fint 3 dage, hvor han tog 1-4 små teskeer. Derefter vil han ikke længere grød.

De hyppige amninger har næsten været et problem siden han var ca 1½ måned gammel. I desperate forsøg på at få ham til at tage store portioner, har jeg derfor forsøgt at supplere mange måltider op med ...

Annonce

... flaske, men han har altid afvist at spise mere, og derfor er det endt med at det kun har været een, maks to af flaskerne, som han har accepteret. Så han har været vant til at blive tilbudt en flaske efter hvert måltid, som han så takker nej til.

I starten kæmpede han med mit lidt for voldsomme nedløb. Det tog lang tid for ham at vænne sig til. Nu er det som om han kun gider nedløbet og så ikke gider sutte mere derefter, så vil han hellere vente til han kan genaktivere det.

Han har fået klippet tungebånd. Hvis jeg kunne, gjorde jeg ham til flaskebarn, for jeg orker ikke mere. Men han nægter jo flaske så....

Han har fra starten nægtet vikle, sut og bæresele og barnevogn.
Vi er begyndt at putte i barnevognen om dagen, og det har betydet at han sjældent tager en længere lur, men kun om formiddagen.

Håber du kan finde nogen løsninger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger